Hervorming (Basis)onderwijs Suriname

Het onderwijs in Suriname staat aan de vooravond van een enorme verandering. Het Ministerie van onderwijs en volksontwikkeling Minov heeft met het BEIP project een enorme stap gezet in vernieuwing c.q. hervorming van het onderwijs die al sinds tijden niet meer voldoet aan de eisen van de internationale gemeenschap. Wij kunnen als land niet achterblijven in onderwijsontwikkeling en moeten blijven investeren in het onderwijs om deze steeds beter en toegankelijker te maken voor alle leerlingen in alle lagen van de samenleving.

Wij van het onderwijsforum willen en hopen u via deze weg op de hoogte te kunnen houden van deze ontwikkelingen. Daarnaast hopen we ook vele reacties binnen te zullen krijgen die betrekking hebben op het BEIP project. Voor meer informatie van het BEIP project kunt klikken op de link in de catergorieenlijst.


zondag 12 augustus 2007

Hoe kunnen we het onderwijs in Suriname verbeteren?

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Overal ter wereld hebben we in feite een heel vreemd onderwijsstelsel. Staat men er wel eens bij stil dat iedereen door diezelfde basisschool heen moet en dat daarna (!) een keur aan mogelijkheden bestaat, aansluitend bij de mogelijkheden van de leerling?
In elke klas zitten zwakke, gemiddelde en knappe leerlingen, dus in feite 3 subgroepen, waarvan die van de gemiddelde leerlingen het grootst is en de beide andere veel kleiner.
Wat is het probleem?
De leraar MOET aan alle leerlingen van de klas hetzelfde in het schooljaar aanbieden. De programma's liggen vast, of je nu dom, zwak, gemiddeld of heel goed bent, DOET ER BLIJKBAAR NIET TOE!
Hoe kunnen mensen zich onderwijsdeskunigen noemen, als ze met dat LEERSTOFJAARKLASSENSYSTEEM door willen gaan? Dat systeem bestaat al meer dan 100 jaar! Wist u dat? Is er iemand die mij een ander begied in de maatschappij kan noemen, waar het systeem na 100 jaar nog hetzelfde is? Neen dus, onmogelijk, het onderwijs loopt kilometers achter de rest van de maatschappij aan!

Lees mijn boeken, uitgegeven bij Gopfer.nl (Internet)voor een alternatief zonder zittenblijven en overslaan van een klas, maar rekening houdend met de grote verschillen in leersnelheid.

Drs. Henk Boonstra
orthopedagoog en GZ psycholoog
henk.boonstra@laposte.net

Anoniem zei

Wat een fijn initiatief. Als ik mee kan denken doe ik dat graag.

agnes de Lima
GZ-psycholoog/orthopedagoog

Anoniem zei

Om het onderwijs in Suriname te verbeteren, zullen de beleidmakers, stakeholders en andere belanghebbenden eerst een goed beeld hebben over wat men wilt bereiken met het onderwijs. Het onderwijs zal in lijn gebracht moeten met de ontwikkeling. En dit is niet alleen een taak van de overheid, maar ook van de mensen, die de ontwikkeling nodig hebben om zichzelf verder te ontplooien. Als dat niet gebeurt, dan heeft onderwijs vrijwel geen zin.